معاونت تربیتی دبستان معصومیه
اهداف :
پرورش مربیانی متهد به فرهنگ و سبک زندگی اسلامی، اخلاق اسلامی ،آرمان های انقلاب اسلامی،
مهدی (عج)باور و مهدی(یاور) و آماده جهاد در عرصه فرهنگی و تربیتی
حفظ حیاء و عفت و حجاب از جمله اهداف تاسیس این مجموعه میباشد.
تغییر در بینش ها و گرایش های دانش آموزان از رویکردهای مبنایی مربیان تربیتی میباشد
مهمترین روش ارائه مفاهیم تربیتی استفاده از مربیانی با نشاط،دلسوز و پرورش یافته این مجموعه میباشد که این مفاهیم در سایه
ارتباطی عاطفی،صمیمی با محبت بصورت غیر مستقیم انتقال یافته و تحولات تربیتی در دانش آموزان با الگو گیری از رفتار و منش
مربیان محقق میشود. تربیت امری است غیر مستقیم و مستمر
پرورش مربیانی متهد به فرهنگ و سبک زندگی اسلامی، اخلاق اسلامی ،آرمان های انقلاب اسلامی،
مهدی (عج)باور و مهدی(یاور) و آماده جهاد در عرصه فرهنگی و تربیتی
حفظ حیاء و عفت و حجاب از جمله اهداف تاسیس این مجموعه میباشد.
تغییر در بینش ها و گرایش های دانش آموزان از رویکردهای مبنایی مربیان تربیتی میباشد
مهمترین روش ارائه مفاهیم تربیتی استفاده از مربیانی با نشاط،دلسوز و پرورش یافته این مجموعه میباشد که این مفاهیم در سایه
ارتباطی عاطفی،صمیمی با محبت بصورت غیر مستقیم انتقال یافته و تحولات تربیتی در دانش آموزان با الگو گیری از رفتار و منش
مربیان محقق میشود.
آموزش
- اصول اعتقادات :مباحث اعتقادی در موضوعات توحید ، نبوت ، امامت، معاد و عدل و ارائه آن در قالب های مختلف
- احکام شرعی :تعیین عناوین احکام مربوط به هر پایه – تدوین جزوات احکام با ادبیات مناسب کودکان و نوجوانان و طراحی جذاب
- سیره معصومین علیهم السلام و احادیث :آموزش مفاهیم احادیث و روایات در قالب های مختلف
- قرآن :ایجاد فضای انس با قرآن در مدرسه در بستر های مختلف (مراسم صبحگاه، کلاس قرآن ،ماه مبارک رمضان،…) – آموزش قرائت نماز در قالب کلاس های تربیتی و کلاس نماز – آموزش مفاهیم قرآنی با هدف افزایش فهم آیات در قالب قصص قرآنی – برنامه ریزی حفظ قرآن به صورت حفظ ترتیبی سوره های خاص (کاربردی) و حفظ موضوعی – برنامه ریزی مسابقات قرآن و برگزاری محفل قرآنی
- اخلاق و آداب اسلامی :تعیین موضوعات و سرفصل های اخلاق اسلامی با توجه به سن و روحیات مخاطبین و ارائه در قالب های مختلف
پرورش و تقویت روحیه مذهبی
- نماز :برنامه ریزی جهت برگزاری منظم و جذاب نماز – ایجاد شرایط و فضای مناسب جهت برگزاری نماز جماعت – تدوین برنامه های جهت برپا نمودن مراسم نمازخانه از قبیل تعقیبات نماز پخش کلیپ، مسابقه در نمازخانه و تشویق ها و همینطور استفاده از دانش آموزان به عنوان موذن و مکبر
- ادعیه تعیین بعضی از ادعیه و تعقیبات نماز و استفاده از آن در اوقات مقرر
- زیارتشروع سال تحصیلی با زیارت و توسل به ائمه علیهم السلام – تبیین آداب زیارت باتوجه به سن مخاطبین
- مناسبت های مذهبیبرنامه ریزی و برگزاری مناسبتهای مذهبی جشن ها و عزاداری ها – غنی سازی محتوای مراسم مذهبی با توجه به سنین مختلف و ارائه در قالب های مختلف – تبلیغات و فضاسازی مناسب جهت برگزاری مراسم
اجتماعی و سیاسی
- آموزش آداب معاشرت و ایجاد زمینه های رفتاری آداب صحیح در حوزه های ارتباطی با کوچکتر ، هم سال و بزرگتر ( پدر و مادر و معلم ... )
- آموزش روحیه کار گروهی مانند : مسئولیت پذیری، تعهد و وجدان کاری ، روحیه مشارکت و ...
- آموزش قواعد اجتماعی مانند رعایت قانون و ایجاد روحیه قانون پذیری و همکاری اجتماعی همچون تشکیل شورای دانش آموزی و ...
- ایجاد بینش و روحیه سیاسی و انقلابی از طریق توجه به تحولات سیاسی کشور و جهان و مشارکت در فعالیت های سیاسی و انقلابی در سطح فهم و درک مخاطب مانند تظاهرات ، راهپیمایی ها، انتخابات و ...
فرهنگی و هنری
- ایجاد فضای آشنایی با زمینه های مختلف هنری :ایجاد فضا و بستر های مناسب برای فعالیت های هنری ( مانند یافاطمه برگزاری مسابقه و نمایشگاه ، تزئینات هنری مدرسه و … ) – آموزش هنرهای عمومی و فراگیر مانند: خط تحریری و نقاشی گروهی مانند: سرود تئاتر سفال و…
- ایجاد فرهنگ مطالعه و کتابخوانیایجاد فضای کتابخانه و تجهیز هدفدار کتابخانه در حوزه های مختلف – ایجاد مهارت های لازم جهت کتاب خوانی ؛ مانند روش مطالعه صحیح و روش خلاصه نویسی و … – ایجاد زمینه های مطالعه و کتابخوانی مانند : انجام تحقیق ها، برگزاری مسابقه کتابخوانی ،معرفی کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب و هفته کتاب، طرح تشویقی اهدای کتاب
- آموزش مهارت های نوشتن و انشا (در قالب های متفاوت همچون مسابقات قصه نویسی و سرودن شعر ) و گفتار و فن بیان (در قالب های متفاوت همچون اجرای برنامه های نمایشی )
جسمی
- بررسی و ثبت وضعیت سلامت دانش آموزان از نظر فیزیکی و حرکتی
- تشویق و ترویج تغذیه سالم
- فرهنگ سازی در راستای سلامت جسمانی و تحرک و فعالیت فیزیکی و ورزش دانش آموزان
- ایجاد انگیزه و شور و نشاط در دانش آموزان از طریق برگزاری مسابقات ورزشی و بازی های گروهی و ...( طرح حیاط پویا و ... )
روحی و استعدادهای فردی
- ثبت وضعیت روحی _ روانی و اخلاقی دانش آموزان در پرونده تربیتی
- جلسات و تعامل اولیاء در قالب جلسات مشاوره فردی ، جهت رفع معضلات و تقویت کمالات روحی و اخلاقی دانش آموزان
- تقویت روحیات فردی مثبت در بسترهای مختلف تربیتی ( همچون : حیا و عفت ، از خودگذشتگی ، امانت داری ، رازداری ، تعهد کاری ، عزت نفس ، خودباوری ، خودکاری ، خود نظمی و نظم پذیری ، کمک به دیگران ، تحمل سختی ها ، امیدواری ، صداقت و ... )
- پرورش قوه تعقل و تفکر در بسترها و قالبهای مختلف
- بالا بردن روحیه شادابی و سرزندگی با اجرای برنامه های متنوع ( جشن ها و ... )
- پرورش خلاقیت ها
ارزش های انقلابی و جهادی
- آشنایی با مفاخر مذهبی و علمی
- آشنایی با ارزش های انقلابی امام و شهداء
محیط زیست
- آشنایی با شگفتی های خلقت و توجه دانش آموزان به نعمات الهی و ایجاد روحیه علاقه مندی به طبیعت (زمین،گیاهان،حیوانات)در بستر قالب های مختلف همچون طرح نوروزی کاشت بذر
- ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از انرژی و طبیعت
- ایجاد فرهنگ نظم و نظافت و زیباسازی محیط زندگی(منزل و مدرسه)
طرح ها
- هفته های اخلاقی
- بازی و نماز
- بیان مفاهیم در قالب کلاس قصه گویی
- طرح مربیان پایه
- طرح اتاق نشاط و خلاقیت
- برگزاری اردوهای تفریحی تربیتی
- طرح انتقال مفاهیم در قالب های نمایشی و مجازی
- طرح کتابخوانی و کتاب شناسی
- طرح های فعالیت های گروهی و بالا بردن تعاملات دانش آموزان
- طرح های فعالیت های گروهی و بالا بردن تعاملات دانش آموزان
- طرح نماز جماعت و جشن های مجازی